First week - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Maartje Brooijmans - WaarBenJij.nu First week - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Maartje Brooijmans - WaarBenJij.nu

First week

Blijf op de hoogte en volg Maartje

05 September 2015 | Spanje, Valencia

Lieve allemaal,

Even een bericht vanuit het zonnige Valencia..
Donderdagmorgen heeft papa Leon, mama en mij naar Brussel gebracht. Hier begon het eerste afscheid al, wat natuurlijk niks voor mij is. Ik vond het maar niks om papa achter te laten! Uiteindelijk aangekomen in Valencia hebben wij de taxi naar ons hotel genomen, het was vroeg (rond half 10) dus wij konden onze hotelkamer helaas nog niet in. Maar dat was niet erg, een mooie reden om het winkelcentrum (naast het hotel) een bezoekje te brengen. En wat een leuke winkeltjes allemaal hier! Dat wordt nog moeilijk voor mij de komende maanden.. Gelijk een leuke tas gekocht voor het strand en om boodschappen te doen.
Het is hier warm, zo’n 35 graden (wat helemaal niet erg is natuurlijk..)! Met de bus zijn wij vervolgens naar het strand toegegaan, dit was een goede verbinding. Het strand is hier prachtig, lekker breed en aan de boulevard palmbomen met restaurantjes (ook dat wordt moeilijk voor mij de komende maanden..)

’s Avonds zijn we met zijn drieen de stad ingegaan, Leon had een mooie route uitgestippeld en we zijn uiteindelijk op een leuk pleintje uitgekomen bij de cathedraal. Op dit plein stond een podium met allerlei stoelen, wij hebben hier een restaurant uitgezocht om wat te eten en we hoopten op een leuk optreden die avond! En dat kregen we.. rond half 11 begon het (allemaal in het Spaans natuurlijk, waar wij niks van verstaan). Maar oké, er werden die avond van verschillende landen volksdansen uitgevoerd. Ik zag de Braziliaanse vlag al hangen, dus daar wilden wij wel even op wachten.. Het eerst optreden was Spaans, vervolgens Oostenrijk en toen.. Brazilië! Wauw wat kunnen die mannen dansen zeg en gespierd! Hier kon ik wel naar kijken! Overigens dansten de vrouwen ook erg goed. Dit was een mooie afsluiter van de eerste avond!

De volgende dag (vrijdag) weer heerlijk naar het strand geweest en ’s avonds zijn wij naar het Oceanogràfic geweest. Wat een prachtige gebouwen zie je hier. City of Arts and Sciences is een cultureel complex in Valencia met een prachtige architectuur. Het is de belangrijkste moderne bezichtiging hier in Valencia. City of Arts bevindt zich aan het einde van de voormalige rivierbedding van de rivier Turia. Het complex bestaat uit de volgende gebouwen: L’Oceanografic, L’Hemisferic, El Museu de les Ciencles Principe Felipe L’Umbracle, El Palau de les Arts Reina Sofia, El Pont de L’Assut de L’or en L’Agora. Alle gebouwen hebben verschillende doeleinden, zo is er bijvoorbeeld een discotheek, musea, gelegenheid voor sport evenementen en een Oceanium. ’s Avonds toen wij hier aankwamen hebben we wat gegeten en de gebouwen bekeken. Bij het gebouw El Museu de les Ciencies Principe Felipe was een show bezig waar vrouwen en mannen in het water bijzondere bewegingen maakten met mooie jurken en pakken. Leuk om even te zien! Vervolgens zijn we naar het Oceanografic gegaan, de grootste van Europa. Het was zeker mooi, maar wij waren ’s avonds dus veel dieren lagen te slapen! Wel was er een dolfijnen show by night met synchroon zwemsters. Dit was mooi en bijzonder, maar ook Harderwijk heeft goede shows hoor..;)
De volgende dag hebben wij mijn appartement bezocht, dit was wel even schrikken in het begin. Mijn kamer is erg klein en was niet mooi. Maar inmiddels heb ik de Zara Home bezocht en ziet het er al veel leuker uit (gelukkig!).
Deze zaterdag was de laatste dag met mama en Leon, dus we besloten er nog even van te genieten. We zijn lekker naar het strand geweest, hebben daar tapas gegeten in een leuk restaurant en ’s avonds heerlijk paella gegeten met natuurlijk een glas Sangria (die kan hier niet missen). De volgende morgen heb ik mama en Leon naar het vliegveld gebracht, dit was moeilijk en zondag was daardoor even een rot dag. Ik ben hierna naar mijn appartement gegaan en kennis gemaakt met mijn huisgenootjes. Ik zit samen in een huis met 3 Nederlanders, waaronder Mitch (waar ik mee ga studeren), Shariff en Bo. Er is een gemeenschappelijke keuken, woonkamer en we hebben 2 badkamers. Het klikt goed met zijn 4’en dus dat is erg fijn!

Dinsdag werden Mitch en ik om half 12 op school verwacht, voor een introductie. Laptop in de tas, agenda erbij, hup op de fiets naar school. We hebben een abonnement op Valenbisi. Een systeem waarbij je op heel veel plekken in Valencia een fiets kan pakken, mee kan gaan fietsen en bij een punt weer weg kan zetten. Is ideaal, totdat je bij een punt terecht komt waar geen plek meer is.. De eerste dag op school kwamen we dus al 10 min te laat, maar dit was gelukkig geen probleem. De school is prachtig! Het is een nieuw gebouw wat deze week pas is geopend, het ligt aan de haven met een prachtig uitzicht (en je bent dus zo aan het strand..). We werden ontvangen door Amelia, onze international coach. Een ontzettend lieve mevrouw. Gelijk vanaf het eerste moment had ik er een goed gevoel bij, ze heeft ons alles laten zien en uitgelegd. Het is een privé school, dus erg klein en betrokken. Het telt maar ongeveer 130 leerlingen over 4 jaar verspreid. Wij zullen vakken volgen van het 3e en het 4e jaar, dus wij hebben maar te maken met 2 klassen en ook 2 collegezalen. Ieder jaar heeft zijn eigen collegezaal, makkelijk te vinden dus! Een heel verschil met Avans dus! Mitch en ik zijn de enige internationale studenten, dus wij komen in een klas met Spanjaarden (goed voor mijn Spaans hoop ik). Omdat wij de enige internationale studenten zijn, worden wij ontzettend goed ontvangen, zelfs de directrice kwam met ons een praatje maken. Ze vinden het allemaal erg bijzonder hier! Wel zijn ze streng, je mag niet in slippers en een korte broek naar school.. maarja een reden om wat te winkelen denk ik zo..
Aan het eind van de middag werden wij meegenomen naar het gebouw naast onze school, Lanzadera. Geen idee wat dit voor moest stellen! Maar wat was dit interessant, Alejandro heeft ons een rondleiding gegeven. Het is een groot gebouw met 3 grote ruimten, in iedere ruimte staan groepen tafels. Iedere groep houdt een startend bedrijf in. Heb je hier een goed idee, dan kun je bij Lanzadera een Business plan indienen. Dit wordt vervolgens bekeken door investeerders en zij bepalen uiteindelijk of hierin geïnvesteerd wordt. Ze investeren 200.000 euro (rentevrij!). In het gebouw bevinden zich 42 startende bedrijven en we hebben er een hoop gesproken. Het zijn allemaal goede ideeën, bijvoorbeeld een website waar je in contact kan komen met allerlei mensen in de wereld om een taal te leren. Dit geef je aan in je account en je kunt op zoek gaan naar iemand die jou Spaans wilt leren via chat of Skype, een website waar je een chefkok kan inhuren die een avondje culinair gaat koken en ook alles weer opruimt (dit leek mij overigens wel wat), een soort Tinder waarbij je aangeeft of je van het kledingstuk/ de tas/ een paar schoenen houdt of niet, waardoor je vervolgens een aanbieding krijgt (bijvoorbeeld een paar Diesel schoenen met 50% korting). En zo nog een hoop interessante bedrijven, erg leuk om te zien en mee te spreken! Hierna nog even naar school gegaan om onze roosters op te halen, de dagen duren maximaal tot 14.30 (prima vol te houden denk/hoop ik). En deze week hebben wij nog vakantie dus we beginnen officieel a.s. maandag!

Deze week heb ik dus nog van het weer en het Spaanse leven genoten met mijn huisgenoten. We zijn naar het strand geweest, tapas gegeten, films gekeken, wat gewinkeld en lekker gekookt!
Woensdagavond zijn we een drankje gaan doen bij een club aan de haven, maar Bo en ik voelde ons ontzettend underdressed. We wisten al niet wat we aanmoesten, dus kozen we voor een leuke top, spijkerbroekje en allstars. Kwamen we daar aan.. het regende pijpenstelen dus ons kapsel en make-up waren ook al verpest en er stonden daar alleen maar super slanke meiden in jurkjes met hoge hakken.. Achteraf was het best komisch. Het heeft die avond zoveel geregend dat de wegen blank stonden, zit je in Valencia.. krijg je Nederlands weer bah!
Gisteren zijn we gaan sporten (poging tot dan…), hier in het park kun je prima hardlopen en staan er fitnesstoestellen, maar ik heb duidelijk nog wat te trainen na 6 weken vakantie.. Gisterenavond zijn wij met nog 3 Nederlanders wat gaan eten bij een heerlijk Italiaans restaurant en hierna zijn wij op stap geweest. Eerst naar een cafe in het centrum, dit was erg leuk! Vervolgens zijn wij naar L’Umracle geweest, dit is een club en onderdeel is van City of Arts and Sciences. Is erg groot en ziet er ontzettend gaaf uit!
Ik stop maar even met praten want dit doe ik altijd veelste veel..
En ik ga jullie beloven het niet altijd zo lang te maken, oeps!!

Liefs en xxxxxxxx !!

  • 05 September 2015 - 14:25

    Ellie Eelants:

    Geweldig verwoord Maartje, hoop dat je de komende tijd dit blijft doen.
    Groetjes Ellie

  • 05 September 2015 - 14:26

    Franca Brooijmans:

    Lieve Maartje,

    Al veel beleefd gelukkig waren Leon en ik er het eerste deel van je avontuur erbij. Wij hebben daar heel erg van genoten en ook heel fijn dat we weten waar je school/ appartement en winkelcentra's zijn.
    Papa Leon en ik wensen je van de week veel succes met de school.
    Liefs van ons allemaal

  • 05 September 2015 - 16:51

    Anneke.vanolffen:

    Hey Maartje klinkt super en is t ook en ja mooi he al die gebouwen wij zaten aan t einde van de city of arts zag je een rotonde en een luxe winkelcentrum daar zat ons hotel in een goede tip zit op 2e etage een italiaan exht een 10 waard zulke heerlijk pasta's en je gaat t daar echt geweldig vinden hoor veeeeel beter dan in Stonemountain hahaha nou veel plezier en werkze op school gr xx

  • 06 September 2015 - 09:37

    Jolanda:

    Hey meis wat leuk dat je een verslag ga bijhouden. Je heb al veel beleefd zeg. Echt weer wat voor jou met die fietsen haha. Ik zie het helemaal voor me. Gelukkig kan je het goed vinden met je huisgenoten want ja daar zal je veel tijd mee doorbrengen. Ik ben nu alweer benieuwd naar de rest van je ervaringen.

    Veel liefs Jolanda

  • 12 September 2015 - 13:24

    Jeroen En Anne-Marie:

    Hey nichtje,

    Je bent al goed bezig zeg. Het lijkt ons allemaal super leuk. Je kijkt vast je ogen uit. Goed dat je zo goed ontvangen wordt daar. Gelukkig heb je van je kamer een goed plekje kunnen maken waar je je een tijdje thuis kunt voelen. En lukt het allemaal met het serieuze gedeelte ;), je studie!!! Heel veel plezier. We blijven je volgen hoor.
    Heel veel liefs en een dikke knuffel van ons.

    Jeroen en Anne-Marie

  • 13 September 2015 - 09:23

    Anita Schep:

    Hoi nichtje, wat leuk om te lezen hoe het met je gaat en wat je allemaal doet daar in Valencia. Leuk om te volgen. Lieve groetjes JanWillem en Anita

  • 14 September 2015 - 21:03

    Tante Karin:

    Hoi Maartje , leuk om te horen waar je allemaal mee bezig bent .
    wel een heerlijk gevoel dat ze je op school zo ontvangen hebben , ik lees nog niet veel over huiswerk

  • 17 September 2015 - 20:26

    Willemien Brooijmans:

    Hoi Maartje,
    Dat klinkt allemaal zeer aantrekkelijk en interessant! Veel succes en plezier gewenst.
    Willemien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Valencia

Exchange Spain

Maartje in Valencia

Recente Reisverslagen:

30 November 2015

De laatste loodjes..

03 November 2015

Zaragoza, Bioparc, Capea & Halloween!

06 Oktober 2015

Malaga, Granada en Mallorca! <3

23 September 2015

Ze noemen me Martsj..

05 September 2015

First week
Maartje

Actief sinds 05 Sept. 2015
Verslag gelezen: 443
Totaal aantal bezoekers 4241

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 31 December 2015

Exchange Spain

Landen bezocht: